Axel Darvik (L): ”Vi måste få ordning på skolan”
Skolan, tryggheten och kampen mot hederskultur. Det är några av de frågor som Liberalernas förstanamn Axel Darvik lyfter fram inför kommunalvalet 2026. Efter flera år i både riks- och kommunpolitik vill han nu se ett tydligare fokus på kärnverksamheterna i Göteborg – med skolan högst upp på dagordningen.
Axel Darvik har varit engagerad i Liberalerna, tidigare Folkpartiet, sedan gymnasietiden då han gick med i Liberala ungdomsförbundet. Blott 20 år gammal kom han in i riksdagen efter valet 2002.
– Det som engagerade mig var framför allt ungdomars frihet och vikten av en skola som ger alla barn och ungdomar en bra start i livet.
Efter en mandatperiod återvände Axel till studierna på Chalmers, där han läste industriell ekonomi. Tillsammans med två kurskamrater startade han senare ett konsultföretag som arbetade med underlag för större investeringar. Företaget växte och såldes så småningom vidare.
Sedan 2021 är han Liberalernas gruppledare i Göteborg. Den socialliberala grundsynen har följt honom genom hela det politiska livet.
– Det ska finnas en stark omtanke om människor, men också höga förväntningar. Samhället ska stötta dem som behöver hjälp, men inte kväva människors egen initiativförmåga, säger han.
Inför kommunalvalet pekar han ut skolan som Liberalernas viktigaste fråga. Darvik är kritisk till hur Göteborg hanterat minskande elevkullar och menar att staden lagt för stort fokus på stora skolenheter och omfattande nybyggnationer.
– Vi vill bevara små skolor där eleverna känner sig trygga och där lärare och rektorer får bra förutsättningar att göra sitt jobb. Kvalitet handlar inte om hur stor en skola är, utan om vad som sker i klassrummen, säger han.
Han varnar också för att ökade lokalkostnader riskerar att slå direkt mot undervisningen.
– Pengarna ska gå till lärare och skolböcker. Om kostnaderna för lokaler fortsätter att skena kommer man behöva spara på undervisningen.
Liberalerna vill dessutom reformera friskolesystemet. Darvik betonar att partiet inte är motståndare till friskolor, men anser att dagens system inte fungerar i praktiken.
– Vi måste få bort vinstjakten och skapa ett system där kvalitet och kunskapsresultat står i centrum, säger han.
Trygghetsfrågorna är ett annat prioriterat område. Darvik vill se fler kameror, ökat samarbete med polisen och kraftigare åtgärder mot de kriminella nätverkens ekonomi.
– De kriminella gängen fungerar som företag. Kommunen måste använda alla lagliga verktyg för att försvåra deras verksamhet och rekrytering.
Han lyfter också fram behovet av att motverka korruption, infiltration och bidragsfusk inom offentlig verksamhet. Mot slutet av intervjun återkommer han till en fråga som han menar kommer att bli allt viktigare framöver, nämligen arbetet mot hederskultur och parallella samhällsstrukturer.
– Om Göteborg ska hålla ihop långsiktigt måste vi stå upp för gemensamma värderingar, jämställdhet och individens frihet. Det är en av vår tids viktigaste demokratifrågor.
Varför ska man lägga sin röst på Liberalerna i höstens kommunalval?
– Frihet börjar med kunskap, trygghet och möjligheten att stå på egna ben. Liberalerna ge varje barn en bra skolgång, bekämpa otryggheten och skapa fler vägar till jobb och företagande. Med ordning i kommunens ekonomi kan vi utveckla välfärden utan skattehöjningar.
Axel Darvik
Ålder: 43 år
Bor: Landala
Familj: Sambo och två barn på 3,5 år och 1 år
Uppväxt: Göteborg, Påvelund och Näset
Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi
Gör/yrke: Kommunalråd sedan 2021, dessförinnan vd för strategikonsultbolag
Intressen: Tågresor, skidåkning, segling och matlagning
Aktuell: Nummer ett på Liberalernas lista i valet till kommunfullmäktige
Brinner för inom politiken: Att våra barn ska få en bra start i livet. För mig är det viktigt att alla får en ärlig chans att lyckas i skolan.
Bästa med kommunen: Göteborgarnas fantastiska inställning till livet, varandra och besökare. Folk är glada, positiva och omtänksamma.
Det här behöver bli bättre i kommunen: Alldeles för mycket tid läggs på onödiga möten, långa rapporter och byråkrati. Den kommunala verksamheten måste bli bättre på det som verkligen är viktigt. Det finns för många "tidstjuvar" som gör att tiden inte räcker till för elever och brukare
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
