JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Partille

Efter elva år lämnar Sofie gymnasiet – men inte hjärtat

DennyBågenholm
denny.bagenholm@lokalpressen.se
2026-06-26 18:15
Sofie Andresen lämnar Partille gymnasium med flaggan i topp.

Sofie Andresen lämnar Partille gymnasium med flaggan i topp.

Denny bågenholm

När Sofie Andresen nu stänger dörren till sitt kontor på Partille gymnasium för sista gången är det inte bara en arbetsplats hon lämnar bakom sig. Det är elva år av utveckling, relationer, framgångar och vardag.

– Det är väldigt motstridiga känslor, säger hon.

För samtidigt som pensionen innebär frihet att själv bestämma över dagarna, finns också vemodet där.

– Jag är väldigt nostalgiskt lagd. Jag saknar redan mina kollegor, arbetsuppgifterna och den vardag vi delar tillsammans. Det är ju människorna som gör att man tycker det är roligt att gå till jobbet varje dag.

När Sofie och rektorn Susanne Krook kom till Partille gymnasium för drygt ett decennium sedan stod skolan inför stora utmaningar. Elevantalet hade minskat, konkurrensen från Göteborgs skolor var hård och framtiden osäker.

Men medan flera kranskommuner valde att lägga ner sina gymnasier gjorde Partille tvärtom. Politikerna satsade långsiktigt och gav skolledningen förtroendet att bygga något nytt. I dag är situationen en annan.

– Vi hade ett mål om att skapa en attraktiv skola med högt söktryck och en ekonomi i balans. Nu känner jag att vi är där. Då känns det också okej att lämna över.

Att lämna över är kanske inte helt rätt uttryck. De arbetsuppgifter som Sofie haft kommer att spridas på flera personer.

– En del saker kanske inte behöver göras längre. Andra kommer säkert att göras på ett nytt och kanske bättre sätt, säger hon med ett leende.

Framöver väntar ett lugnare liv. Mer tid i sommarstugan på ostkusten, fler dagar i familjens hem i Spanien och framför allt mer tid med barnbarnet. Dessutom finns planer på att måla, renovera gamla möbler och kanske hitta något mindre uppdrag längre fram.

– Jag tror att jag behöver vara pensionär på riktigt först. Sedan får vi se. Kanske står jag i en porslinsaffär eller gör något helt annat.

Om hon kommer att hålla sig borta från Partille gymnasium är dock mer tveksamt. När nästa års studentfirande kommer på tal skrattar hon.

– Ja, det har jag nog svårt att hålla mig ifrån.

Under avtackningen denna vecka har kollegor, vänner och samarbetspartners samlats för att tacka henne för åren på gymnasiet. Själv verkar hon fortfarande ha fullt fokus på jobbet.

– Folk frågar om jag räknar ner dagarna. Men det är alldeles för få dagar kvar för att hinna med allt jag vill, avsluta och lämna över, säger hon avslutningsvis.

Senaste artiklarna