Månadens boktips från biblioteken
Inför sommarläsningen bjuder biblioteken på boktips för både stora och små. Den här månaden rekommenderas en humoristisk bilderbok om en lögn som växer sig stor och Tomas Bannerheds roman om ensamhet och längtan efter att bli sedd.
”Dinos disco” av Emelie Franc och Sara Gimbergsson
Dinos disco är en bilderbok om längtan, att vilja vara stor och om små lögner som växer sig stora. När Dinos storasyster får ha disco för sina kompisar vill Dino inget hellre än att också få ha disco. Men pappa säger att Dino är för liten, disco får man ha när man är tio år som storasyster, Dino är bara fem. Dagen efter på förskolan råkar Dino säga till sina kompisar att han ska ha disco imorgon klockan tre. Orden bara hoppar ur munnen på honom och går inte att ta tillbaka. Nu vet Dino inte riktigt hur han ska ta sig ur situationen. Som tur är finns Tarja på förskolan och hon har en bra idé!
Dinos disco är en fin berättelse med både humor och värme. En bok att känna igen sig i och som passar för barn 3-6 år.
Tipsare: Karin Saldert, Rävlanda bibliotek
”Den oduglige” av Tomas Bannerhed
Åh, Tos-Einar. Han har det inte lätt! 37 år gammal och bor fortfarande hemma hos sin mamma. Och nu har han dessutom blivit av med jobbet på sågverket. När hans mamma föreslår att han ska sälja blomlökar till byns invånare är det med berått mod han beger sig iväg på cykeln. Sedan går det som det går... Med ett fantastiskt språk tecknar en av våra främsta naturskildrare ett gripande porträtt av manlig ensamhet och en längtan att bli sedd. Läsning för dig med känsla för de marginaliserade och utstötta. Jag kommer bära med mig Einar länge. Sorgligt, ömsint och alldeles oförutsägbart.
Tips! Tomas Bannerhed besöker Mölnlycke kulturhus på vår Litteraturkväll, onsdag 23 september. Välkommen!
Tipsare: Annika Hjertström, Mölnlycke bibliotek
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
