JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sydväst

Småtrollen pustar ut – hittat ny lokal i Mölndal

Aron MikaelSik
aron.mikael.sik@lokalpressen.se
2026-06-27 10:44
Julia Smith och ordförande Johan Hoglid utanför lokalen i Askim de nu lämnat tills vidare.

Julia Smith och ordförande Johan Hoglid utanför lokalen i Askim de nu lämnat tills vidare.

Aron Mikael Sik

Efter månader av ovisshet verkar Småtrollens förskola i Askim ha hittat en ny permanent lösning. Föräldrakooperativet har nu skrivit avtal om en förskolelokal i Eklanda och siktar på att öppna igen i augusti. 

I april tvingades Småtrollens förskola lämna fastigheten i Askim efter att Göteborgs stad bedömt fastigheten som varande i för dåligt skick. Lokaler de huserat i sedan drygt 30 år. Sedan dess har barnen vistats i en tillfällig lokal ute i Hinsholmen samtidigt som styrelsen med ljus och lykta letat efter en ny permanent lösning.

– Den här lokalen vi hittat nu var på något sätt vår sista möjlighet att kunna fortsätta existera, på så kort varsel. Det är en väldigt stor lättnad, säger Johan Hoglid, styrelseordförande Småtrollens förskola. 

De nya lokalerna ligger vid Eklanda skog precis vid gränsen mellan Göteborg och Mölndal och har tidigare använts som förskola, vilket gör den passande för verksamheten. 

– Vi har själva sökt lokaler i hela Göteborgsområdet och tittat på säkert ett tiotal olika alternativ. Vi letade efter flera olika objekt ifall att staden skulle misslyckas. Och det var ju en himla tur, vi har fortfarande inte blivit erbjudna några alternativ från Göteborgs stad, fortsätter Hoglid.

Förskolans styrelse har skrivit kontrakt med Mölndals stad, även om formellt beslut i skrivande stund fattas i ansvarig nämnd den 25 juni. Om allt går enligt plan får kooperativet tillträde till lokalerna den 1 juli. Därefter väntar några intensiva veckor då man ska måla om, ställa i ordning och flytta in. 

– Vi håller på att fördela olika ansvarsområden mellan familjerna. Det blir mycket jobb, men också roligt att få göra i ordning något som blir vårt igen. 

Målsättningen är att öppna verksamheten igen i början av augusti. Samtliga barn kommer dock inte att följa med i flytten, ett tiotal går vidare för att börja förskoleklass. Därtill har kooperativet inte tagit in några nya medlemmar under den osäkra perioden.

– Det kändes inte rätt att ta in nya familjer när vi inte visste om vi skulle ha någon lokal. Därför får vi ett visst tapp när de äldsta barnen går vidare till skolan, säger Johan Hoglid. 

Hur känns det nu efter den här turbulenta våren?

– Vi har släckt den stora branden. Nu kan vi börja fokusera på att bygga upp verksamheten igen och ge barnen en trygg och stabil vardag, säger Johan Hoglid.