50 procent billigare månadskort föreslås
Priset på månadskort i kollektivtrafiken kan halveras från den 1 juli. Det efter att regeringen presenterat ett nytt stöd på 6,5 miljarder kronor till landets regioner för att sänka biljettpriserna.
I Västra Götaland skulle det innebära att ett månadskort för vuxna i hela länet sänks från 1 980 kronor till 990 kronor. För pensionärer, studenter och ungdomar kan priset gå från 1 485 kronor till 743 kronor.
Bakgrunden är ökade kostnader till följd av det oroliga världsläget och stigande energipriser. Enligt Moderaterna ska satsningen göra det billigare för människor att pendla till jobb och studier.
– Den som går upp tidigt för att ta sig till jobbet eller skolan ska inte drabbas av dyrare pendling, säger riksdagsledamoten David Josefsson i ett pressmeddelande.
Stödet riktas till regionala kollektivtrafikmyndigheter som väljer att sänka priserna på månadskort med 50 procent under resten av 2026.
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
