Anonyma E20-gruppen
Det har kommit till min kännedom att den avsomnade och anonyma E20-gruppen helt plötsligt har vaknat till liv igen och skriver i en annan tidning om sina gamla drömmar. Denna grupp, som består av en handfull medelålders och äldre gentlemän, har tagit som sin uppgift att tro sig vara talesmän för alla alingsåsare. Så är naturligtvis inte fallet; denna lilla grupp av inbördes beundrande män representerar bara sig själva och inga andra.
Gruppens självpåtagna roll går ut på att totalförstöra miljön för alla boende i och kring Hjälmared och Ängabo med omnejd. De vill också ödelägga naturområdet Hjortmarka. Dessutom vill de, helt i linje med gamla löften, att nuvarande Boråsvägen ska bli en matarled från E20 ner till stan. Boende hela vägen ner till Stockslycke kan ju bara ana vad det enorma flödet av bilar skulle innebära.
De vill flytta ut E20 till områdena kring Hjälmared och Ängabo med omnejd, och bygga en jättebro över Forsån och nuvarande Boråsvägen – något som skulle få mycket negativa följder för både boendemiljö och natur. De vill helst också, enligt tidigare önskemål, att även järnvägen ska dras förbi stadens vattentäkt mellan Hjälmared och Ängabo, med allt vad det skulle innebära vid till exempel allvarliga olyckor. Dessa idéer presenterade man på en karta för några år sedan. Detta skulle självklart lägga en död hand över möjligheterna till ytterligare bostäder och områden åt det hållet.
Nu har ju stadens styrande sett hur företag efter företag växer upp vid nuvarande E20, tack vare det skyltfönster vägen erbjuder. Jag skulle tro att inget parti vill ändra på detta; det vore närmast ett självmordsuppdrag för det parti som försökte. Nej, jag tror att det klokaste den tidigare avsomnade E20-gruppen kan göra är att vända på kudden och somna om – lugnt och stilla. För någon flytt av vare sig E20 eller järnvägen till naturområdena och i närheten av bostadsområdena söder om Alingsås kommer naturligtvis aldrig på fråga. Det har inte minst alla företag vid nuvarande E20 sett till med sina etableringar. Enligt en tidigare enkät bland företagarna svarade dessutom 76 procent: flytta inte E20.
Slutligen ett tips till den anonyma E20-gruppen: När ni ska skriva, gör inte det i ett forum med begränsad upplaga. Skriv i den här fantastiska tidningen som har hundraprocentig täckning av hushållen i Alingsås! Om ni dessutom vill bli trovärdiga, fatta mod och skriv under med era egna namn i stället för det anonyma ”E20-gruppen”. Ni står väl för vad ni skriver, mina herrar? Om ni dessutom nämner en person vid namn i ett eventuellt svar så måste era egna namn stå med, annars misstänker jag att det inte kommer att publiceras.
Jan Jonsson
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
