JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sport

Landvetter Boule Club hade premiär för nya tävlingsformen "Hon och Han"

MelvinMalmberg
melvin.malmberg@lokalpressen.se
2026-06-22 11:45

När Landvetter Boule Club introducerade den nya tävlingen “Hon och Han” blev det hemmaseger direkt. Lena och Klas Asphede gick segrande ur premiärupplagan.

Häromveckan anordnade Landvetter Boule Club en tävling på sin hemmabana. Tävlingsformen var Hon och Han – en form där en man och en kvinna bildar lag. Det var första gången som klubben använde sig av den tävlingsformen.

– Mannen möter motståndarlagets man och kvinnorna möter varandra. Sedan lägger man ihop resultatet, berättar Jonny Aronsson, ordförande för Landvetter Boule Club, och fortsätter:

– Vi har hört från andra klubbar att det kan vara ett framgångsrikt koncept. Sedan hade vi väl önskat att locka lite mer folk, men det kommer säkert framöver.

Sammanlagt var det 32 deltagare uppdelade på 16 lag i tävlingen, som var avsedd för de över 65 år. I tävlingen fanns det bland annat deltagare från Hällesåker och Boråstrakterna, såväl som representanter från den egna klubben. De som gick segrande ur tävlingen var Lena och Klas Asphede från hemmaföreningen Landvetter.

Trots att Aronsson själv berättar att han hade önskat att deltagarantalet var dubbelt så mycket som det blev har klubben för avsikt att arrangera en liknande tävling nästa år.

– Folk har väl inte riktigt vant sig vid den här tävlingsformen ännu. Sedan finns det ett stort utbud av tävlingar inom boule, så att det gäller att locka spelare till just vår tävling. Men vi har haft en rolig dag och tänker att vi kör nästa år igen.

Gemenskapen är däremot det viktigaste, och Aronsson berättar att bouletävlingar och träningar är en bra mötesplats.

– Det fina med boule är att komma ut och träffa människor och så kunna tävla och ha kul samtidigt. Det är ju väldigt många äldre som spelar, och det är viktigt för dem. Sedan är det en sport som passar alla, och även yngre kan ju spela. 

Nästa tävling som Aronsson flaggar för är Augustiklotet. Den årliga tävlingen går av stapeln den 1 augusti i Önneröd. 

Senaste artiklarna