Succé för Pixbo GF i USM-debuten
För första gången någonsin hade Pixbo GF ett deltagande lag i USM i truppgymnastik. Debuten blev inget annat än en succé, och Pixbo tog hem guldet på första försöket.
– Det fälldes tårar och de skuttade upp på prispallen, säger Beata Gustafsson, ledare för laget, om vinnarögonblicket.
Beata Gustafsson, 23, har varit ledare i Pixbo GF i sju år. Där tränar hon tre olika grupper, varav en USM-trupp.
– En USM-trupp är för de som vill satsa lite mer, och då tävlar man på USM-steg. Man har lite fler träningar i veckan och jobbar kanske på ett lite annat sätt och har lite högre mål än de andra grupperna, förklarar Beata.
Den nyss avslutande terminen har gått bra för Beatas USM-trupp, som består av tolv tjejer och killar i åldrarna 13 till 15 år. Mycket av terminen har gått till att förbereda sig för det USM som avgjordes för några veckor sedan.
– Vi har tränat på ordentligt och varit med i flera tävlingar för att genrepa inför USM, vilket var terminens stora mål.
USM:et genomfördes i Kvibergs Parks is- och sporthall i Göteborg, och representanter från hela landet var på plats. Pixbo GF gick in i helgen med avspända axlar.
– Det var föreningens första gång någonsin som de hade ett lag i USM. Så att vår inställning var att vi skulle ha kul, och att en medalj på något sätt skulle vara en bonus, säger hon.
Truppgymnastik består av tre olika grenar: fristående, ett koreograferat program till musik, tumbling, volter och serier på en lång matta, och trampett, höga volter och hopp med hjälp av ett redskap och hoppbord. Sedan räknas poängen ihop efter att samtliga grenar genomförts, och den med högst poäng vinner.
Ett misstag i någon av grenarna och det kan påverka slutresultatet:
– Den första grenen som genomfördes var fristående, och det är en gren som vi har haft lite knepigt med under terminen. I andra tävlingar har vi fått ganska låg poäng i just den grenen, vilket påverkar slutresultatet.
Den här gången skulle det sitta. Pixbo fick den högsta poängen av samtliga lagen i fristående, och fortsatte att leverera i den andra grenen, tumbling. Det var lyckliga tjejer som tog sig an den sista grenen.
– De var överlyckliga och studsade och kramades med varandra. Eftersom vi var i Göteborg hade vi väldigt mycket stöd från vår förening på läktarna. När vi gick in mot den sista grenen var vi extremt peppade.
Men i trampetten drabbades Pixbo av några fall. Då tänkte Beata och truppen med henne att medaljchansen kanske försvann.
– Stämningen blev lite sämre, för alla insåg att det kanske var vår chans på medalj som försvann. Men vi fortsatte att peppa varandra och tänkte att vi åtminstone hade chans på brons.
När pallplatserna offentliggjordes i högtalarna kom det som en överraskning för truppen att Pixbo faktiskt hade gjort det – de hade vunnit USM i sin debut i mästerskapet.
– När de ropade ut vilka som hade tagit brons och silver, och det inte var vi, tänkte vi att det var över. Det var verkligen en chock och vi trodde inte det efter vårt sista gren, säger hon och berättar vidare om det vilda firandet:
– Det fälldes tårar hos vissa, och de skuttade upp på prispallen. Det var väldigt kul, och det sägs att det var första gången på väldigt länge som ett Göteborgslag vann USM i truppgymnastik, säger Beata.
På kvällen firades det med tårtkalas.
– Vi hade en avslutning med tårtor, som var specialdesignade med allas namn och guldet. Det var väldigt häftigt och roligt att få uppleva detta, avslutar hon.
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
