Från lervälling till grönskande paradis och historisk paviljong
Efter månader av ideellt arbete har en bortglömd yta i Nyebroparken blivit två nya Växtrum.
– Det är ett otroligt bevis på hur mycket man kan lösa om man väl bestämmer sig, säger Mattias Christenson.
Det var slutet av mars och isande vindar blåste rakt igenom jackan när Lokalpressen senast träffade projektledarna Mattias Christenson och Sylvia Dahlén i Nyebroparken. Där en tidigare boulebana legat fanns då mest lera och grävmaskiner. Men fröet till Lerums två nya Växtrum hade redan såtts.
Bara tre månader senare sjuder platsen av grönska, nyutslagna blommor och förväntansfulla besökare. Förra onsdagen samlades volontärer, kommunföreträdare, företagspartners och allmänhet för att inviga "Paradislunden" och "Århundradets paviljong".
Paradislunden har formgivits av trädgårdsdesignern Elisabeth Svalin Gunnarsson. I sitt invigningstal beskrev hon trädgården som människans ständiga försök att skapa små paradis på jorden.
– Min trädgård, det är mitt lilla paradis. Det är något jag hör om och om igen, sa hon.
Hon lyfte också trädgården som en plats för både eftertanke och framtidshopp.
– Låt oss hoppas att vi kan fortsätta skapa sådana här små paradisfickor av hopp där vi kan odla styrka och klokskap.
Samtidigt riktade hon ett särskilt tack till de volontärer som hjälpt till att förverkliga visionerna.
– Ni är det stoff som gör verklighet av drömmarna.
Den andra delen av satsningen, Århundradets paviljong, är skapad av Mattias Christenson och tar besökaren genom sex århundraden av trädgårdshistoria. Kring den centrala paviljongen finns planteringar som speglar olika tidsepoker, från 1500-talet fram till i dag.
– Trädgårdar, parker och gröna miljöer har varit en väldigt aktiv del i hur samhället har utvecklats genom historien. Jag ville spegla de här sex århundradena och visa hur trädgårdsideal, samhälle och människors sätt att leva har förändrats över tid, sa Mattias Christenson under invigningen.
Kommunstyrelsens ordförande Viktor Lundblad (M) betonade i sitt tal betydelsen av Växtrum som mötesplatser för Lerumsborna, medan kommunalrådet Anette Holgersson (V) lyfte fram det breda engagemanget bakom projektet och hur platsen skapats genom samarbete mellan kommun, företag och ideella krafter.
Även kommundirektör Gull-Britt Eide tog fasta på platsens betydelse.
– Det finns platser som byggs av trä, sten och hantverk. Men det finns också platser som byggs av berättelser. Det här är en sådan plats, sa hon.
Hon beskrev paviljongen som en mötesplats där historia, natur och människor förenas. Eide lyfte också fram den som en möjlig plats för framtida vigslar och menade att den, mitt i parken och grönskan, är "en plats att säga ja på".
Sylvia Dahlén har svårt att sammanfatta känslan efter invigningen.
– Jag kan bara säga: Wow! Det är helt magiskt hur det blev, säger hon.
När Mattias Christenson ser tillbaka på arbetet är det framför allt samarbetet och viljan att hitta lösningar som han lyfter fram.
– Det är ett otroligt bevis på hur mycket man kan lösa om man väl bestämmer sig. När man jobbar tillsammans och funderar lite utanför boxen så hittar man lösningar.
Det här är Växtrum
Växtrum är ett unikt initiativ från Lerums kommun, där kommunen tillsammans med volontära kommunbor och lokalt näringsliv skapar miniparker/mötesplatser i centrala Lerum.
Växtrum startade 2015 och idag finns elva Växtrum som är kostnadsfria att besöka och alltid öppna.
Onsdagen den 17 juni invigdes två nya Växtrum i Nyebroparken: "Paradislunden" och "Århundradets paviljong".
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
