Stark vårsäsong av Lerums IS unga seniorlag
Lerums IS besegrade tabelljumbon Hönö/Björkö med 6–0 i vårsäsongens sista match. Nu väntar Gothia Cup för det unga seniorlaget.
Lerums IS
Lerums IS går på sommaruppehåll som tabelltrea. Detta faktum stod klart förra veckan, då LIS avslutade vårsäsongen med att besegra tabelljumbon HBH Hönö/Björkö med 6–0 på bortaplan.
Förra året var ett tufft sådant för Lerums IS, som fick finna sig i att bli nedflyttade från Division 3. Nu är de positiva vindarna tillbaka hos LIS, som har etablerat sig som ett topplag i Division 4 under våren. Erik Svanberg är ny tränare för laget, och har tränat klubbens tjejer födda 2008 i många år.
– Jag är ganska nöjd med hur vi har spelat. Vi har varit bättre än våra motståndare i alla matcher förutom en. Men vi är ett mycket bättre fotbollslag än vad vi var för ett år sedan och det är roligt att se utvecklingen. Sedan är vi starka defensivt och släpper nästan inte in några mål, säger Svanberg om vårsäsongen.
I den sista matchen innan sommaruppehållet var det inget snack om saken. Motståndarna HBH Hönö/Björkö stod inför matchen på noll poäng efter åtta omgångar, och det skulle inte bli några poäng den här gången heller för öborna.
Lerum hade en 3–0-ledning in i pausvilan och gjorde ytterligare tre mål utan replik i den andra halvleken. Slutsiffrorna landade på 6–0 till LIS. Målskyttar blev Maya Freeman (hattrick), Agnes Klintberg (två mål) och Ellen Svanberg. För tränaren var det inte en fråga om Lerum skulle vinna, utan med hur många mål de skulle vinna med.
– Det var dominans hela vägen. Ibland bra spel, ibland lite svajigare. Och det var ganska svårspelat där ute på ön och det började regna en hel del, summerar Svanberg matchen mot Hönö/Björkö.
Vinsten innebär att Lerum går på ledighet som tabelltrea i Division 4, fyra poäng upp till serieledarna IK Zenith B. Svanberg ser fram emot hösten med tillförsikt.
– Målsättningen när vi startade den här säsongen var inte att vi nödvändigtvis måste gå upp. Vi vill spela fotboll på det sättet som vi vill och inte stirra oss blinda på resultaten. Med det sagt hoppas jag att vi kan bygga vidare på det som vi påbörjat.
Lagets stomme består av spelare från det juniorlag som Svanberg tränat sedan de var små. Nu handlar mycket om att hålla tjejerna inom fotbollen och satsa långsiktigt.
– Det är väldigt viktigt att det ska vara roligt. Vi vill att de ska spela fotboll länge och att de inte slutar. Vi har många duktiga spelare som jag faktiskt vill ska spela seniorfotboll länge.
Trots att serien går på uppehåll kommer laget att hålla igång i sommar. Det unga damlaget ska nämligen delta i Gothia Cups G18-kategori i sommar.
– Eftersom det ska spelas matcher på Aspevallen i år så fick vi en plats. Det blir bara några veckors uppehåll och sen spelar vi Gothia, innan det blir några fler veckor ledigt innan serien drar igång igen, säger han och fortsätter:
– Det är lite svårt eftersom många har annat planerat för sommaren, men det ska trots det bli jättekul och jag och laget ser fram emot det.
Laget spelar sin första match i Gothia Cup måndag den 13 juli, då Bergdalens IK står för motståndet på Aspevallen klockan 11.00.
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
