Nytt kamerasystem på Willysparkeringen – ännu en parkeringslösning att hålla reda på
Willys parkering där det blir kamerabevakning i sommar.
Denny Bågenholm
Partilleborna har redan parkeringsappar, registreringar och flera olika regler att förhålla sig till. Nu införs ytterligare ett system när den så kallade Willysparkeringen i Partille centrum får kameraparkering i sommar.
I juli börjar parkeringsbolaget Apcoa Sverige använda så kallad ANPR-teknik på parkeringen vid Willys, Apoteket, Systembolaget och flera andra verksamheter i centrumområdet. Tekniken bygger på att kameror läser av registreringsnumret när bilen kör in och ut från området.
På Willysparkeringen har man tidigare stått helt gratis, men den som vill ta del av de två kostnadsfria timmarna måste nu registrera sitt besök.
För många Partillebor och utsocknes innebär det ytterligare en variant av betalning att hålla reda på i ett centrum där olika parkeringsregler redan gäller beroende på var bilen ställs.
– Det finns flera skäl till att vi inför Park & Go. Framför allt handlar det om att säkerställa tillgängliga parkeringsplatser för våra besökare, men det kommer även bidra till ökad trygghet samt ge möjlighet för alla att parkera längre än vad som går idag, säger Fredrik Westergård, vd och managing director på Apcoa Parkering.
Även om parkeringen blir avgiftsbelagd kommer kunder som handlar hos områdets verksamheter att erbjudas två timmars fri parkering. För att få den fria tiden måste kunden antingen skanna sitt kvitto i en parkeringsautomat eller registrera sitt fordon via en surfplatta i butik.
Det är just den delen som riskerar att skapa viss förvirring. Många besökare är vana vid dagens lösning och frågan är om det nya systemet verkligen upplevs som enklare. Centrumchefen Albert Aguilar menar dock att förändringen är nödvändig.
– Att säkerställa tillgängliga parkeringsplatser för våra besökare är det viktigaste. Sedan kommer det även bidra till trygghet och ge möjlighet för alla att parkera längre än vad som går idag, säger han.
När beskedet om kameraparkering kom väckte det också frågor om övervakning och personlig integritet.
Apcoa betonar att systemet inte används för kameraövervakning i traditionell mening utan för att administrera parkeringen.
– Vi tar integritetsfrågan på största allvar. Systemet används enbart för att administrera parkeringen och följer gällande dataskyddslagstiftning, GDPR, säger Fredrik Westergård.
Enligt bolaget sparas endast nödvändiga uppgifter under begränsad tid och endast behörig personal har tillgång till informationen.
På andra håll i landet och på Allum har kamerabaserade parkeringssystem ibland kritiserats efter felregistreringar där bilar missats vid in- eller utfart. Men Apcoa menar att systemet är väl beprövat.
– Systemen har en hög träffsäkerhet, men precis som med all teknik kan fel uppstå i enstaka fall. Skulle detta inträffa löser vi det så att ingen parkerande kund drabbas, säger Fredrik Westergård.
En vanlig invändning mot kameraparkering är rädslan att glömma registrera sig eller missa betalningen. Enligt Albert Aguilar ska det finnas flera säkerhetsnät.
– Det kommer finnas en skärm vid utfarten som påminner om att man missat att betala innan man lämnar området. Därefter har man 72 timmar på sig att betala via Apcoas hemsida bland annat, säger han.
Han tror inte heller att förändringen kommer att skrämma bort kunderna.
– Vi tror inte det. Kunder till våra hyresgäster såsom Willys, Systembolaget med flera kommer att kunna få generösa två timmar gratis parkering för att handla. Kamerabaserad parkering kommer dessutom att öka tryggheten på platsen, något vi sett på Allum, säger Albert Aguilar.
Under sommaren kommer utrustningen att monteras, testas och kalibreras innan systemet tas i drift. Information och extra skyltning ska också finnas på plats under de första månaderna.
Så fungerar den nya parkeringen
ANPR står för Automatic Number Plate Recognition.
Kameror läser av registreringsnumret vid in- och utfart.
Ingen p-skiva eller pappersbiljett behövs.
Parkeringen blir avgiftsbelagd.
Kunder hos verksamheterna erbjuds två timmars fri parkering.
Den fria parkeringen aktiveras genom registrering i butik eller via kvittoskanning.
Missad betalning kan göras i efterhand inom 72 timmar enligt Apcoa.
Systemet införs under juli 2026 på den så kallade Willysparkeringen i Partille centrum.
Följ oss på sociala medier:
Din enda lokaltidning som kommer på papper och är helt GRATIS!
Lokalpressen, på webben, i brevlådan och sociala medier.
